tisdag 19 juni 2012

Kallbänk i varmläge

Köpt kapkrusbärsplanta,
mina sådda dog...
För att få mer utrymme till att odla så tog jag bort mina pallkragar ur trädgårdslandet och tänkte att de skulle få stå på södersidan där man ändå inte kan göra så mycket roligt. Eftersom jag inte har nått växthus så funkar kallbänkarna utmärkt som växthussubstitut, hoppas jag.

Som oftast så är det lättast att tänka och svårare att göra/få tid. Jag hade från början tänkt att jag skulle ha 3 kallbänkar som vardera är 3 pallar höga men eftersom det går åt så rysligt mycket jord och vi inte har någon bil så får det räcka med två i år.

När jag ställde upp de två så var det viktigt att gräsklipparen kommer mellan för annars kommer det snart se för hemskt ut eftersom jag hatar gå runt med trimmern och det är nått man bara gör en eller två gånger per säsong helst.

Nu i efterhand kan jag säga att trots att man kommer mellan man gräsklipparen kan man inte svänga in där utan man får lyfta in gräsklipparen mellan kragarna men det funkar!

H's gurkplantor nyplanterade
När jag bestämt var kragarna skulle stå tog jag den enkla vägen och la på en markduk. Alternativet är att gräva upp gräset. Fördelen med det är att man får en djupare bädd, nackdelen är att det är jättejobbigt och när saker är jobbiga finns det risk att de inte blir gjorda. Så på med en markduk och i med 2 påsar plantjord och två påsar kogödsel och sen är det klart!

Jag har inga snygga fönster som man kan öppna och hålla men jag har (ganska många faktiskt) fönster som ingick i köpet som funkar utmärkt som "lock".

H's gurkplantor några veckor senare...
I den ena bänken har jag planterat 2 fådda gurkplantor (de ända gurkplantor som lever än, jag får nog skynda mig så nya (eller gå till en affär och köpa färdiga)) och en fådd chilli planta (får se vad den tycker om att bo halvute) och en egenodlad paprikaplanta.

I den andra bänken bor mina självuppdragna tjocka fina melonplantor (*ironi*) och min alldeles egen sådda kapkrusbärsplanta (*ljug*).





Melon....




Nu får vi se om det blir nått bra med kallbänkarna. Jag la bara ett fönster på bänkarna nu eftersom jag var rädd att det skulle bli för instängt, ventilation är viktigt har jag hört.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar